Adakah Terjaga?

Adakah kita bahagia, dalam syukur yang begitu nyata sekali rasanya?
Dalam keping damai, hening yang bersahaja…
Pada teduhnya hari tanpa jelaga…

Atau ketika menggurat rasa di tapak-tapak kata…
Dalam hawa dan segenap rasa asing yang aku tak tahu apa…
Aku.. ? Kukatakan sepenuh sungguh aku merasakannya...
Walau saat kucari dalam remang senja dan semburat jingga sang raja saat hari bermula
Aku tak menemukanmu di merata sudut kota
Aku tahu aku cukup bahagia...


~Allah menambahkan kebahagiaan kepadamu, untuk melihat adakah engkau bersyukur.  Allah juga kadang menambahkan ketidakbahagiaan kepadamu, juga untuk melihat adakah engkau masih bersyukur. Bukan pada bahagia atau tidaknya letak kita bisa menikmati nikmat-Nya, tapi pada cara kita bersyukur dalam bagaimanapun keadaan~

0 comments:

Post a Comment